‘Ik zie AskMe vooral als een aanvullende leeroplossing voor kritische momenten tijdens het werk. Als je een taak moet uitvoeren en niet meer zo goed weet hoe het ook alweer zat. Vaak gaat het om complexe of specifieke taken die in een handleiding bijna niet uit te leggen zijn. Die je beter in een filmpje of met foto’s kunt laten zien. Bovendien moet je een handleiding of protocol altijd vanaf het begin lezen. Terwijl je met AskMe direct naar die specifieke stap van je taak kunt gaan.

Diane Rijkers

bedrijfsopleider
Jeroen Bosch Academie

Op maat

Je kunt AskMe ook heel erg toespitsen op een specifiek werkproces. Ik ontwikkel de content altijd samen met de medewerkers. We nemen het werkproces samen heel nauwkeurig door en zij geven aan: ‘Op dat punt gaat het vaker mis,’ of ‘dat vergeten we altijd’.  Soms zijn dezelfde werkprocessen, wat dat betreft, verschillend voor diverse medewerkers. In AskMe kun je ze makkelijk op maat maken.

Je kunt makkelijk een link maken naar een e-module of een uitgebreidere handleiding

Training verkort

AskMe is ook goed in te zetten voor handelingen die niet vaak voorkomen. Ik denk bijvoorbeeld aan het opbouwen van beademingsapparatuur op een transportcouveuse. Onze verpleegkundigen krijgen daar jaarlijks een training voor maar die blijft slecht hangen. Ook omdat ze de handeling vaak pas maanden na de training voor het eerst moeten uitvoeren. Het is heel fijn dat we deze handelingen nu in AskMe kunnen zetten. Hoe je een sensor kalibreert, laten we bijvoorbeeld zien met een fotoreeks en een filmpje.

Omgekeerde kennispiramide

Bovendien kun je ook verdieping aanbrengen met AskMe. Bij een onderwerp kun je makkelijk een link maken naar een e-module of een uitgebreidere handleiding. Daarmee biedt AskMe niet alleen ondersteuning maar ook mogelijkheden om verder te leren. Het is eigenlijk een omgekeerde kennispiramide. De medewerker maakt er gebruik van als hij vastloopt maar kan ook denken: OK, dit onderwerp wil ik later nog eens uitgebreider bestuderen.’