‘AskMe is een tool waar medewerkers in een ziekenhuis behoefte aan hebben. Ze kunnen heel snel bij de juiste informatie komen. Zeker voor informatie over handelingen of taken die niet veel voorkomen, is dat een duidelijke meerwaarde. Voorheen moesten ze in handleidingen of protocollen gaan zoeken. Of ze riepen er een andere medewerker bij die de handeling voor hen uitvoerde. Maar op die manier leer je het zelf niet. Met AskMe kun je meteen aan de slag. AskMe linkt voor mij daarom aan het werkplekleren. Je neemt informatie tot je en je past deze meteen toe. Uit onderzoek blijkt ook dat je op die manier het hoogste leerrendement haalt.

Paulien van Lieshout

Onderwijskundige
Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis

‘Ga door!’

Ik heb nu op enkele afdelingen laten zien hoe AskMe werkt. En deze medewerkers zijn onwijs enthousiast. Neem het gebruik van een spuitenpomp op een hartfunctie-afdeling. Een medisch apparaat dat daar niet zo vaak wordt gebruikt. Medewerkers gaven aan dat het zo fijn is om stap voor stap meegenomen te worden en meteen te kunnen klikken op de juiste informatie. Door middel van een korte video zien ze snel: oh ja, zo zat het in elkaar. Ik kreeg de boodschap: ‘Ga hier vooral mee door!’

Wij konden als ziekenhuizen aangeven wat wel en niet werkt

Input geven

Wij waren een van de ziekenhuizen die de tool mee hebben ontworpen. De samenwerking met Noordhoff Health was heel prettig. Ik vond het fijn dat het echt om een co-creatie ging. En niet van: wij maken dit product en hier ligt het. Wij konden als ziekenhuizen onze input geven en aangeven wat wel en niet werkt. Er zijn ook vaker gebruikerstesten gedaan.

Ondertiteling

Ook organiseerde Noordhoff Health gedurende het proces een aantal bijeenkomsten met de andere deelnemende ziekenhuizen. Het was nuttig om ervaringen uit te wisselen en elkaar tips te geven. Zo hebben wij de tip overgenomen om ook ondertiteling onder de video’s in AskMe te zetten zodat medewerkers ze ook geluidloos kunnen afspelen.’