Hoe kunnen we werkplekleren optimaal ondersteunen? De zoektocht naar het antwoord op die vraag voerde Franciscus Gasthuis & Vlietland naar AskMe. Deze digitale assistent geeft zorgprofessionals in maximaal drie muisklikken precies de informatie die ze op dat moment nodig hebben. Opleidingsadviseur Caroline van den Heuvel: “AskMe is voor ons de ideale tool om leren en werk te combineren.”

Als STZ-ziekenhuis wil Fransciscus Gasthuis & Vlietland hoogwaardige zorg leveren waarin efficiëntie een belangrijke rol speelt. Caroline: “Dit betekent ook dat medewerkers optimaal gefaciliteerd moeten worden op de werkplek. AskMe draagt hieraan bij: je krijgt snel antwoord op je vraag via taakinstructies, vaak voorzien van foto’s en ander beeldmateriaal. Voor ons is het een volgende stap in de ontwikkeling van het 70-20-10-leermodel: 70% leren door werken, 20% via coaching en feedback en 10% leren via trainingen en cursussen.”

Eenvoudig, laagdrempelig en gebruiksvriendelijk
René Zonnebeld, net als Caroline opleidingsadviseur, vult aan: “Wij zochten een eenvoudige, laagdrempelige, gebruiksvriendelijke tool die werkplekleren ondersteunt. Een tool die bovendien makkelijk in het beheer is. AskMe voldoet aan al die wensen. En biedt nog een aantal bijkomende voordelen. Bijvoorbeeld dat de tool ontwikkeld is in samenwerking met Profportaal Zorg (PPZ), dus voor en door zorgprofessionals. Dat we via PPZ toegang krijgen tot een AskMe-marktplaats voor contentuitwisseling en dat Noordhoff AskMe heeft gebouwd met het oog op toekomstige innovaties.”

Eigen Franciscus-leerobjecten
De voorbereidingen op de implementatie van AskMe zijn inmiddels gestart. Caroline: “We krijgen een training waarin we leren hoe we de bibliotheek kunnen vullen met onze eigen Franciscus-‘leerobjecten’. Daarbij zetten we in eerste instantie in op midden- en hoogrisicovolle apparatuur. Daarbij kan je denken aan de nieuwe defibrillatoren of de nieuwe infuuspompen. Zeker voor apparatuur met uitgebreide protocollen, waar je op de werkplek misschien niet direct in vindt wat je zoekt, of apparatuur waarvoor nog geen e-learningmodules ontwikkeld zijn, kan AskMe uitkomst bieden. Daarnaast denken we aan leerobjecten rondom voorbehouden handelingen zoals bloedafname met een venapunctie of het inbrengen van een maagsonde. We hebben zelfs al enkele concrete verzoeken gekregen vanuit de afdelingen. In de toekomst zie ik ook mogelijkheden om zelfs HR-processen en praktische informatie in een AskMe te beschrijven. Maar we beginnen klein.”

Adviezen voor een succesvolle lancering
Behalve over de inhoud gaat de training over de organisatie. “Hoe verdeel je de rollen bij de ontwikkeling van leerobjecten? Wie bewaakt de planning? Wie levert de content? Hoe zorg je voor een consequente opzet en stijl? Ook krijgen we advies over het implementatieproces. Zo is het belangrijk om na te denken over de afdelingen die nodig zijn voor een geslaagde lancering van AskMe, zoals Marketing en Communicatie, maar ook Kwaliteit en Innovatie en last but not least de inhoudsdeskundigen op de afdelingen zelf. Zij weten als geen ander wat de kritieke taken zijn bij de bediening van een apparaat en/of bij het uitvoeren van een voorbehouden handeling. Zij zijn de ultieme ambassadeurs voor AskMe.”

De nieuwe “Google”
Caroline gaat er met haar collega’s alles aan doen om de implementatie van AskMe tot een succes te maken. “Wij zijn ervan overtuigd dat AskMe uiteindelijk zorgt voor een veiligere werkomgeving doordat het werkplekleren optimaal ondersteunt, just in time, just in place, just in case. Dat het leidt tot betere zorg, omdat zorgprofessionals snel de juiste informatie krijgen om verder te kunnen. En dat het zelfs gaat bijdragen aan het bevoegd en bekwaam houden van ons medisch en verpleegkundig personeel. Kortom: AskMe is de nieuwe “Google” van Franciscus Gasthuis en Vlietland.”