“We moeten het one size fits all-model loslaten”

Zeg ‘werkplekleren’ en je zegt ‘Jane Hart’. Deze Britse wetenschapper en auteur is goeroe op het gebied van werkplekleren. Ze runt het Centre of Modern Workplace Learning en adviseert al ruim dertig jaar bedrijven op het gebied van werkplekleren. Met al haar internationale bagage én een heldere toekomstvisie mocht Hart uiteraard niet ontbreken als een van de keynote sprekers op de Health Learning Summit die Noordhoff op 24 september organiseerde.

 

Jane Hart hield haar keynote voor een volle zaal van Theater Gooiland in Hilversum. Hier verzamelden (opleidings)professionals uit de zorg zich om kennis uit te wisselen over werken en leren in hun snel veranderende werkveld. Voordat Hart haar visie op de toekomst van werkplekleren deelde, ging ze eerst op zoek naar een antwoord op de vraag wat werkplekleren precies inhoudt. Daartoe zette ze de term af tegen traditionele vormen van leren en klassikaal.

 

One size fits all

“Trainen hebben we altijd gedaan, we zijn niet anders gewend,” aldus Hart. “Van oudsher gebeurt trainen vooral vanuit de opvatting ‘one size fits all’: alle medewerkers binnen een organisatie krijgen dezelfde trainingen op vaststaande momenten voorgeschoteld. De trainingen vinden plaats op afstand van de werkpraktijk. En niet de medewerker zelf maar de organisatie bepaalt welke trainingen er gevolgd moeten worden. Het resultaat? Inefficiënte, onnodige trainingen waar medewerkers niet per se beter van worden.”

Een leven vol banen

In onze snel veranderende wereld zijn traditionele manieren van trainen niet passend meer, stelt Hart. “De hoeveelheid nieuwe kennis die we op ons afgevuurd krijgen is ‘exploding’. We kunnen het haast niet bijbenen! Banen veranderen constant. Mensen leven én werken langer. Een baan voor het leven is verleden tijd; tegenwoordig is ‘een leven vol banen’ een betere bewoording. Gemiddeld doorloopt een mens anno nu zo’n vijf carrières in zijn leven. Kun je nagaan hoe vaak in zijn leven een mens nieuwe dingen moet leren….”

“Gemiddeld doorloopt een mens anno nu zo’n vijf carrières in zijn leven”


Tools of Learning

En te midden van alle veranderingen en ontwikkelingen in de wereld is het ook de mens zelf die verandert. De moderne professional leert op veel verschillende manieren. De wetenschapster werd beroemd met haar Top Tools of Learning list, een lijst met manieren van leren die nu al de twaalfde jaargang ingaat. Voordat ze tijdens het Noordhoff-event de meest recente en net gepubliceerde lijst deelde met haar publiek vroeg ze de aanwezigen eerst om zelf aan te geven wat hun favoriete manieren om te leren zijn. Via de stemfunctie van de Summit App verschenen tools als Google, Ted Talk, YouTube, Wikipedia, podcasts en internet op het scherm.

“Ik onderscheid vier categorieën van tools voor leren,” legt Hart uit. “Didactics staat voor alles wat er in het klaslokaal of via e-learnings gebeurt. Met Discovery doel ik op informele en zelfstandige manieren van leren, zoals podcasts, blogs en zoekmachines. Discourse heeft te maken met sociaal leren en samenwerken, in netwerken en online communities. En Doing heeft te maken met het produceren van vak-gerelateerde content, het delen van content met elkaar en leren in de praktijk.” Door de verschillende categorieën in kaart te brengen, ontdekte Hart dat mensen tegenwoordig leren op veel verschillende manieren, met een variatie aan doelen, zelfgestuurd en in een continu proces. “Leg ik deze voorkeuren naast de werkelijkheid, dan zie ik een mismatch tussen wat mensen willen en wat leermiddelen bieden. Er bestaan veel tools voor Didactics, steeds meer voor Discourse maar te weinig voor Discovery en Doing. Terwijl die laatste twee nou juist de voorkeur van de moderne professional heeft!”

 

Continu leren

Werk aan de winkel voor de organisatie dus, wat Hart betreft. “We moeten anders gaan denken en het one size fits all-model loslaten. Leren moet een continu proces worden, integraal onderdeel van werk gaan uitmaken en moet iedereens verantwoordelijkheid zijn.” Managers moeten medewerkers de ruimte bieden om te kunnen doen wat bij ze past en wat ze willen en kunnen. Aan HR de taak dit aan te moedigen en te ondersteunen. Hart: “Op dit moment biedt 66% van de bedrijven zijn mensen tijd en ruimte om continu te leren. Ik pleit voor 100%. Continu leren hoeft niet moeilijk te zijn: je boekt al winst met een half uurtje per dag nieuwe dingen leren door het lezen van een blog, het luisteren naar een podcast of het bekijken van een video.”

“Op dit moment biedt 66% van de bedrijven zijn mensen de ruimte om continu te leren. Ik pleit voor 100%.”


Team sharing cultuur

Ook leren van dagelijks werk is belangrijk. “Werken en leren zijn onlosmakelijk verbonden en vinden tegelijkertijd plaats,” aldus Hart. “Direct feedback geven, ingebouwde reflectiemomenten en een cultuur waarin team sharing centraal staat, zijn helpende factoren. En dat gaat verder dan even snel online delen met Slack. Bied je medewerkers teambuildingsmogelijkheden, events en coaching. Het gaat er niet om dat training niet nodig is maar zorg voor moderne trainingen en bied mogelijkheden voor continu leren.”

 

Van klas naar event

Dat het onderwerp leeft bij zorgprofessonials, bleek wel uit de hoeveelheid vragen die Jane Harts keynote opriep. “Evaluaties binnen onze organisatie geven steevast aan dat medewerkers het fijn vinden elkaar in het klaslokaal te spreken en samen te leren. Hoe past dat binnen wat u vertelt?” vroeg een van de toehoorders. Hart: “Natuurlijk zijn er mensen die houden van traditionele, klassikale trainingen. Maar er zijn een hele hoop mensen die er níet van houden. Waarom zouden we klassikaal leren niet veranderen naar leren tijdens events, waarbij mensen elkaar net zo goed spreken maar het minder eenrichtingverkeer is en de manier van leren interactiever is!”

 

Op de vraag uit het publiek of er een verband is tussen continu leren en de stijgende hoeveelheid burn outs, antwoordt Hart kort maar krachtig. “Er bestaat niet zoiets als een overdosis informatie. Een gebrek aan het filteren van nieuwe informatie bestaat wél. Help mensen te leren hoe ze moeten filteren. Leer ze nieuwe vaardigheden aan die helpen bij het verwerken van al die nieuwe kennis.”

 

Meer over Jane Hart en haar werk op www.modernworkplacelearning.com