De upgrade van het EPD en veranderingen in het voorschrijven van de medicatie. In het Elkerliek ziekenhuis is de afgelopen tijd een aantal zaken veranderd. Met AskMe wordt ervoor gezorgd dat medewerkers weten hoe ze moeten handelen. Opleidingsadviseur Ingeborg de Brouckere en Longarts Willem Pieters: ‘We zochten naar een systeem waarbij je meteen geholpen wordt als je een vraag hebt.’

‘We hoefden niet eens instructie te geven’

Longarts Willem Pieters is vanuit de medische staf verantwoordelijk voor de aanschaf van ICT. ‘Binnen het ziekenhuis waren er veel veranderingen waar we medewerkers van op de hoogte wilden stellen’ vertelt hij. ‘We zochten naar een oplossing waar mensen individueel mee aan de slag konden gaan. Zowel binnen als buiten werktijd, op een moment naar eigen keuze. We wilden een systeem waarbij je meteen geholpen wordt als je een keer een vraag hebt. Zodat je geen heel protocol hoeft door te spitten of zelf op internet naar een antwoord op je vraag moet zoeken.’

Makkelijk in gebruik

Het Elkerliek koos uiteindelijk voor AskMe. Met enkele kliks op een laptop of (board)computer krijgen medewerkers kort en duidelijk antwoord op hun vraag. Willem gebruikt AskMe bijvoorbeeld voor het nalezen van de stappen die nodig zijn voor het toedienen van intraveneuze medicatie. Hij denkt AskMe in de toekomst ook te gaan gebruiken voor de instructie van de bediening van apparaten. In het Elkerliek wordt AskMe nu drie maanden gebruikt. Volgens Ingeborg de Brouckere, opleidingsadviseur, zijn medewerkers erg enthousiast. ‘Het systeem is heel makkelijk in gebruik. We hoefden er niet eens instructie voor te geven. En we zien dat het veel wordt gebruikt.’

Klein beginnen

De implementatie van AskMe is niet lastig en kost niet veel tijd, volgens Ingeborg. ‘Je moet alleen zorgen voor een extra button op intranet.’ De leerobjecten maakt de organisatie zelf maar ook dat is niet ingewikkeld, vindt ze. ‘De eerste drie leerobjecten hebben we samen met Noordhoff Health gemaakt. Er was weinig uitleg bij nodig. Maar het proces zet mensen wel aan het denken’ vervolgt ze. ‘Hoe gaan we het doen? Hoe willen het nou eigenlijk? Daar was wel af en toe discussie over.’

Ingeborg raadt organisaties die AskMe ook willen implementeren aan om klein te beginnen. ‘Start met mensen die enthousiast zijn. En met een paar onderwerpen waarmee je echt het verschil kunt maken. En laat de keuze van de onderwerpen uit de organisatie komen. Onderzoek waar medewerkers echt behoefte aan hebben.’