25 januari 4:00

Zorgmedewerkers hebben toegang tot leermogelijkheden, maar benutten ze onvoldoende. Volgens 55% van de HR-professionals in de zorgsector maken medewerkers te weinig gebruik van hun leeraanbod; 35% zegt dat ze niet genoeg verantwoordelijkheid nemen over hun eigen ontwikkeling. L&D-managers kunnen en moeten daarin een sleutelrol spelen. Dat blijkt uit de Studytube Learning & Development Monitor 2022, een onderzoek onder 181 zorgorganisaties in de care- en cure-sector, uitgevoerd door Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube en Noordhoff.

 Zowel in de care- als de cure-sector hebben zorgprofessionals genoeg leermogelijkheden, maar blijft verzilvering achter. Ruim de helft van de HR-professionals (55%) vindt dat hun medewerkers te weinig gebruikmaken van de leer- en ontwikkelmogelijkheden die ze hen bieden. Minder dan de helft (43%) geeft aan dat medewerkers actief hun kennis delen met collega’s; slechts 27% zegt dat medewerkers onderling communiceren over hun leer- en ontwikkelactiviteiten.

Vrijheid geeft uitdagingen

“Zelf de regie nemen over je eigen ontwikkeling helpt zorgmedewerkers om te leren op een manier die bij hen past,” zegt Patrick Hendriks, General Manager bij Noordhoff Professional. “62% van de HR-professionals geeft ook aan dat hun medewerkers dat prima zouden kunnen. Toch blijft de concrete invulling moeilijk: hoe maak je dat mogelijk als L&D-manager of leidinggevende? Een leeraanbod is niet genoeg; je moet je medewerkers stimuleren om hun eigen leervragen te onderzoeken en ermee aan de slag te gaan.”

De verantwoordelijkheden van L&D-managers en leidinggevenden rond de uitvoering van het leerbeleid blijken echter ook versnipperd te zijn. Zo ligt in de cure-sector de regie vaker bij het office management (13%), terwijl die afdeling in de care-sector slechts 2% scoort. Op het gebied van het meten van het resultaat is bij cure-instellingen HR vaker verantwoordelijk (42% / 25%) en bij care is dat Directie (18% / 6%).

Sleutelrol voor L&D-managers

Volgens de ondervraagde HR-professionals moeten zowel de directie als de medewerkers het belang van Learning & Development duidelijker inzien. Iets minder dan een kwart (23%) stelt zelfs dat dat de belangrijkste manier is om een lerende organisatie te worden.

“Daar ligt ruimte voor L&D-managers om een sleutelrol te spelen,” legt Hendriks uit. “In de helft van de organisaties kunnen medewerkers niet bepalen wat, wanneer en hoe ze leren, terwijl slechts 51% van de leidinggevenden weet welke concrete leerdoelen hun medewerkers hebben. L&D-managers moeten een beleid opstellen dat duidelijk maakt wie de L&D-communicatie op zich neemt, en hoe leidinggevenden hun medewerkers kunnen motiveren om echt zelf die regie over hun ontwikkeling te nemen.”

Benieuwd naar alle bevindingen van de zorg van de Studytube L&D Monitor 2022? Bekijk dan hier alle resultaten.